Vrije dag en het prachtige Milford Sound

Afgelopen zondag hebben we de zondagsrust in ere gehouden. s’ Ochtends na het ontbijt heb ik eerst een heerlijk stukje langs het meer gerend (8km) en daarna hebben we het dorp een beetje bekeken, terrasje hier en daar en het lokale Wildlife Park bezocht, met o.a. een paar Kea’s (grote papegaaien).
Verder nog even heerlijk in de zon een boek zitten lezen met een muziekje en een biertje erbij.
s’ Avonds een heerlijke roast lamb gegeten bij de Ranch in het dorp.

Maandagochtend werden we al om 8 uur opgehaald door de gids van Trips & Tramps voor een dagje Milford Sound. En gelukkig was het mooi zonnig vandaag. Een sympathieke gids en een klein groepje van 8 personen (wij, 4 duitsers en 2 amerikanen) beloofden veel goeds voor vandaag. Met uitleg van de gids reden we over de mooie Milford Road richting Milford Sound. Onderweg vaak gestopt om van de omgeving te genieten, onder andere bij Lake Te Anau, Hollyford Road, een Kea die toevallig net begonnen was om een andere auto te ontmantelen (errug gaaf om te zien!) en voor de Homer Tunnel, die over 1,2 kilometer door de berg gaat met een steilte van 10%.
Zo’n 10 dagen geleden (en ook 5 weken geleden) waren er nog lawines geweest, men was dus nog druk bezig om de rotzooi (grote rotsen, bomen) op te ruimen. Onvoorstelbaar wat er zomaar van een berg af kan komen rollen…
Rond 11 uur kwamen we aan in het haventje van Milford en een kwartier later zaten we op de boot, die ons door de Sound ging loodsen. Wat een schitterende en gigantisch overweldigende omgeving is dit! Steile bergmuren, die bijna loodrecht de Sound ingaan, hoge watervallen, bergen vol sneeuw rondom, en (lucky us) de zeldzame Crested Pinguins stonden ons op te wachten langs een rostwand. Supergaaf om te zien. En even verderop lagen er een aantal pelsrobben voor ons te poseren op een grote rots. We zijn tussendoor ook nog even 2x onder een waterval gevaren met de boot. Na terugkomst in Milford hebben we even gelunched en daarna een korte wandeling langs de Sound gedaan. Daarna zijn we vertrokken met de bus richting het begin van een 2,5 uur durende wandeling over het Routeburn Track richting het uitzichtspunt Key Summit. Sorry dat ik weer in herhaling val, maar wat een schitterende omgeving is dit. Fantastische panorama’s met besneeuwde bergtoppen rondom. Een perfecte beloning voor onze wandelinspanningen.
Na afloop van de wandeling hebben we nog gezamenlijk een kopje koffie met koek genoten, onder begeleiding van vele sandflies, die mij helaas heel erg lekker blijken te vinden.
Rond 18 uur waren we weer terug in Te Anau en daar hebben we een (soort van) lasagne gegeten. Nog even een paar Fjordland bieren gekocht in de Four Square voor vanavond en morgen gaan we weer op pad richting de meren Tekapo en Pukaki en de hoogste berg, Mount Cook.

This entry was posted in Nieuw Zeeland. Bookmark the permalink.

2 Responses to Vrije dag en het prachtige Milford Sound

1. Johan says:

Erg mooi, bordje Mirror Lakes is ook grappig.

2. eveline says:

Vet jaloers! Geniet ervan!