Onze ontdekking van de oorsprong van het regenwoud

De afgelopen 2 dagen hebben we de oorzaak van het onwijs groene Nieuw-Zeeland ontdekt: regen !! En niet een klein beetje regen, maar ongeveer vergelijkbaar met dezelfde hoeveelheid in 2 maanden in een gemiddelde nederlandse herfst. The ultimate kiwi experience 😉
Het begon vrijdagochtend nog goed in Greymouth, met een heerlijk ontbijtje in de zon. Maar onder weg naar de Frans Joseph Glacier werd het steeds grijzer en vochtiger. Onze planning was om gisteren bij Frans Joseph aan te komen en vandaag een heli-hike de gletsjer op. Met dank aan de kleine vertraging van gisteren hebben we dit al een beetje aangepast, maar helaas: de komende 2 dagen waarschijnlijk geen helikopters in de lucht… Dus we zijn als alternatief met onze grote vriend ‘paraplu’ naar de voet van de gletsjer gewandeld. Vanwege de vele regen en laaghangende bewolking hebben we niet erg veel van de hoge bergen meegekregen, maar de wandeling was desondanks toch erg mooi, met al die verschillende grijstinten, mistige omgeving, watervallen en uiteindelijk de voet de de gletsjer.

Daarna zijn we doorgegaan naar de Fox Glacier, hierbij hetzelfde weer en geen helikoptervluchten. Een kleine detour naar Lake Matheson (vlakbij de kust) bracht ons weer even in de zon. De wolken lagen dus echt stijf tegen de hoge, onzichtbare bergen aan, met een kuststrookje met beter weer. Even het meer rondgewandeld en een terrasje in de zon meegepakt. Het uitzicht op Mt Cook moesten we er zelf even bijdenken, maar het zag er verder toch wel bijzonder uit.
Wederom de planning een beetje aangepast en doorgereden naar Haast, bijna het zuidelijkste puntje van de regio West Coast. Hopelijk konden we morgen de jetboat experience bij Roger gaan meemaken. Met dank aan het weerbericht op tv werd al snel duidelijk dat het op zaterdag nog erger zou gaan worden. Een regenalarm voor onze regio… We zagen een jetboattocht in heftige regen en mist niet zitten, en een dag wachten zou de verdere planning in de weg gaan zitten, dus we hebben besloten om de volgende dag (zaterdag) verder te gaan rijden richting Te Anau (in Fjordland).

Zaterdagochtend viel de regen nog steeds met bakken uit de hemel, dus we hebben het autootje weer aan het werk gezet. Erg jammer dat we de Zuidelijke Alpentoppen niet goed hebben kunnen zien tijdens deze tocht, want tijdens enkele spaarzame opklaringen zag het er behoorlijk imponerend (en schitterend) uit. Ik ben erg benieuwd hoe dit er met helder weer uit zou zien.
In de buurt van de Haast pas zaten we zelfs in de (natte) sneeuw en 4 graden buiten, brrrrr….
Ik heb toch mijn korte broek aangehouden, het is per slot van rekening toch vakantie ?
Aan de andere kant van de bergen was de regen gelukkig iets minder heftig. Bij Makarora hebben we een lekker bakkie met een broodje genomen bij de open haard, en de muffins zijn hier echt heerlijk!!

Verdergereden tussen Lake Wanaka en Lake Hawea door. De hoge sneeuwbergen waren nog steeds niet zichtbaar, en toch zag het er al mooi uit. Volgende keer dat ik in NZ ben ga ik hier nog eens heen met mooi weer 🙂
Nog een prachtige afdaling gereden richting Queenstown en daar kwam de zon zowaar even om het hoekje kijken. Wat een gezellig stadje is dit (maar wel heeeeeeeeel erg toeristisch). Echt een cultuurshock na Haast (met zo’n 20 inwoners).

Na een sushi-lunch en een uurtje of 2 rondwandelen zijn we verdergegaan richting Te Anau. En jawel, de regen kwam er ook weer bij.
In Te Anau hebben we een hotel geboekt voor de komende 3 nachten. Na het vele rijden van de afgelopen dagen hebben we morgen een dagje vrij. En op maandag gaan we Milford Sound (of Doubtful Sound) van dichtbij bekijken. De weersberichten zien er alvast goed uit voor morgen en overmorgen (en de pizza en de Fjordland Lager waren zojuist in ieder geval uitstekend)!
Na maandag gaan we alsnog een poging doen om de hoge bergen (in de buurt van Mt Cook) te zien te krijgen.

This entry was posted in Nieuw Zeeland. Bookmark the permalink.

2 Responses to Onze ontdekking van de oorsprong van het regenwoud

1. annie says:

ONdanks de nattigheid ziet het er indrukwekkend uit, en na regen komt !! Juist.